NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-06
Skrivet av: Henrik Lennermark skrivet 2005-02-28, 18:57
Ville bara komplettera diskussionen mellan Iris Andersson och Carl-Fredrik Hanzon ovan om den Jakob i Kvästad som dör 1642 och dennes tänkta patronymikon.  
 
Jag har studerat ett antal källor under perioden 1621-1642 och ingenstans fått hans patronymikon annat än i den hänvisade lagtexten där han står som Andersson.
 
Det är i begravningsnotisen efter hustrun Brita som han 9 år efter sin död, 1651, benäms Bengtsson. Då finns risk för två sammanblandningar. Dels sonen Bengt Jakosson som förstås kan ha givit upphov till misstaget att skriva Jakob som Bengtsson, dels grannen Elias Bengtsson som åtminstone sedan 1648 finns i Kvästad och vars patronymikon kan ha sammanblandats av den som fört hustrun Britas begravningsnotis. Ett intressant sammanträffande är att denne Elias Bengtsson är gift med en Ingrid Andersdotter, om det nu har något med saken att göra.
 
Skäl finns kanske att återkomma i frågan, men för min del har åtminstone ett tvivel beträffande Jakob som Bengtsson väckts så stort att jag nu gör ändringar i mitt på nätet publicerade material.
 
Står en människans patronymikon nämnt endast två gånger och det vid ena tillfället är i samtida domtext och vid det andra i sentida begravningslängd känns det ändå som om det första väger tungt. Trots sonens namn och en redan befintlig tänkt fader Bengt i Kvästad...
 
Henrik Lennermark (fd Lönnqvist)