NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 december, 2011
Skrivet av: Ann-Charlotte Lindberg skrivet 2011-12-12, 20:45
Frälseinspector Carl Johan Salander och Beata Berggren föder sonen Jakob i Arboga, som Du nämner.
 
Carl Johan är samma person som Carl Petter Solander/Salander.
 
Om Du tittar på hans födelsenotis så heter han Carl Petter Solander (Skänninge C:2, s. 217).
 
Jag har hittat honom med namnet Carl Friedrich men oftast bara Carl.
 
Detta par har sysselsatt mig och min son hela sommaren och vi har inte ännu löst alla problem med dem. De hade 8 barn, som är födda på olika ställen i Sverige. Alingsås (P), Fuxerna(P), Ringarum (E), Skänninge (E), Jönköping enligt kyrkoböcker, men hon finns ej där, Löddeköpinge (M), Helsingör,Danmark, men det är troligen fel, då hon ej finns där och slutligen Borlunda (M).
 
Hans efternamn, som var Solander från början, har under resans gång blivit Salander, när han slutligen bosätter sig i Skåne som läsemästare.
 
Han yrken har varit kammartjenare, bokhållare, frälseinspektör, lantbrukare och läsemästare.
 
Denna familj har verkligen innehållit allt, som släktforskningen kan bidraga med vad gäller problem och glädjeämnen.
 
Att vi lagt ner så mycken möda på den familjen och kommer att försöka lösa en del gåtor framöver, beror på att han är  far till min farfars farfars hustru i hans andra äktenskap
 
Kvällshälsningar
Ann-Charlotte och Anders Lindberg
Lund