NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 december, 2011
Skrivet av: Ann-Charlotte Lindberg skrivet 2011-07-09, 20:22
Hej!
 
Tusen tack för Din utförliga och intressanta berättelse om familjen Solander.
Det var roligt att få reda på Carl Petters bakgrund. Hans yngsta dotter Petronella/Pernilla gifter sig med min farfars farfar, Nils Strömbeck.
 
Carl Petter verkar ha varit en orolig själ. Han hann med att vara bokhållare, kammartjänare, betjänt, inspektor, lantbrukare och slutligen läsemästare. Han dog utfattig som sådan efter att ha tillbringat sina sista år med sin Beata Berggren på fattighuset i Löddeköpinge.
 
De hade åtta barn, som fötts under hans resa från Skänninge till Skåne.
 
Hittade det första, Carl Jacob, född i Alingsås 1790, nästa barn Jonas föds 1792, men jag vet inte var ännu, 1794 föds Anna Beata i Ringarum, där han var bokhållare på Gusums bruk, Arvid föds 1796 i Gräsnäs, Björskog, Jacob ca 1799 och Johanna ca 1800 vet ej var de föds, Stina Maja föds i Helsingör 1805 och min släkting Petronella 1808 i Borlunda.
 
Även om hans namn står som Sålander i någon bok i Skåne så slutar alla Carls barn och barnbarn med att heta Sallander i de senare kyrkböckerna och i officiella sammanhang. Det är ju lite tråkigt kanske, men inte mycket att göra åt det.
 
Skånes genealogiska förbund håller på att uppdatera och komplettera sin utgivna CD-skiva om klockare och läsemästare. Carl Petter var ej med i den första versionen, men nu kommer han att få en plats där, så jag försöker att klarlägga barnen både för min och för skivans skull.
 
Tack även så mycket för tolkningen av platsen, Värdshuset, där Anna Beata föddes. Det är ju trist, att det finns några husförhör.
 
Kvällshälsningar från ett varmt Lund
 
Ann-Charlotte