NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-19
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2006-02-17, 18:30
Hej Martin,
 
Den Ture Lång som idag står på Skänninge torg är tillverkad av plåt år 1989, baserat på Olaus Magnus teckning från år 1555.
 
Den gamla Turelang var, enligt Johannes Bureus år 1609, så hög att en vuxen man knappast nådde till taskan (dvs väskan) hans. Den tros ha varit i trä och kan möjligen ha fungerat som skampåle under medeltiden. Enligt Bureus ska Ture också ha ropat på tyska rädda ditt hus så räddar jag mitt en gång när Skänninge drabbades av brand. ;-)
 
Kopplingen til Tyskland är dock riktig, i så måtto att Ture Lång lär vara en nordlig (kanske världens nordligaste?) version av de tyska Rolandsstoder (= symboler för stadens frihet från kejsaren) som fanns i de nordtyska städerna under medeltiden.  
 
Under 1200-talet invandrade tyska köpmän till Skänninge, anlade en ny kyrka (den nuvarande stadskyrkan, Vårfrukyrkan) och tog upenbarligen med sig traditionen med en Rolands-stod).
 
Olaus Magnus (född ca 1490) tycks ha sett Ture Lång-stoden som barn, men när han skriver sin bok om de nordiska folkens historia (1555) är den förstörd - jag vill minnas att han beskyller de skörlevande protestanterna för att ha förstört den.
 
Ja, det var lite mer om Ture Lång i Skänninge.
 
Med vänlig hälsning,
 
Christian Juliusson
 
Detta inlägg flyttades den 28 april 2012 från Läshjälp, Östergötland, Skänninge, Sägen, Läshjälp.
Magnus Hjärtström, moderator