NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-02
Skrivet av: Katja Karlsson skrivet 2003-11-04, 22:34
Hej igen!
 
 
Gatan du talar om är helt riktigt Vadstenagatan, men husen som står där idag har ingen hög ålder och vad jag vet finns det inga skyltar på dem. Jag kan ha fel, eftersom jag inte är på plats.  
 
Kyrkan i centrum du talar om heter Vårfrukyrkan. Allhelgonakyrkan revs som mycket annat av Vasa för slottsbygget i Vadstena. Den låg på Digragatan, idag Helgonagatan. Västerut från denna kyrka bör bli ungefär (nordväst, tror jag närmare bestämt) fanns under medltiden en väg förbi systraklostret mot Bjälbo. Kan det vara längs denna han bodde?
Troligen inte.  
 
Men ett gästgiveri har legat på Västra kyrkogatan, där bl a gamle kungen övernattade - en minnessten över den händelsen finns kvar inne på gården. :-) Huset som står där idag är alltså detsamma. Men detta var långt senare än 1600-talet förstås.
 
Hageby känner jag väl till, ligger ett par kilometer om ens det utanför Skänninge österut.
 
Du känner väl till att  Magnus Jönsson och hans hustru är begravda i Vårfrukyrkan och har  epitafium där, nämligen berömda Förbannelsestenen?