NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 mars, 2011
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2011-02-22, 01:13
Anna-Stina,  
I min forskning om släkten Muhr har jag noterat följande om Catharina Sommor (obs stavning - ej Sommar):
 
Catharina Sommor, född 1669 24/4 (enl. dödboken), död 1749 16/4 i Jobsbo, Norrbärke sn, dotter till borgaren och handelsmannen Lars Persson Sommor i Köping och Skinnskattebergs sn och Catharina Larsdotter. Gift 1:o m 1684 17/10 (enl. dödboken) med borgaren och handelsmannen Erik Jernbeck i Köping, sist bruksföreståndare på Finnbo bruk i Norrbärke sn, död där 1697 (testamentsgåva i april enl. Norrbärke LIa:3 s. 2v). G 2:o 1698 23/9 i Norrbärke sn med Måns Muhr, döpt 1657 11/10 i Flohammar, Skinnskatteberg sn,  död 1732 27/6 i Jobsbo, Norrbärke sn, borgare i Köping och handelsman där och på Smedjebacken i Norrbärke, sist bosatt i Jobsbo, Norrbärke sn, och sängbunden de sista 18 åren av sitt liv p.g.a. förlamning (”paralysi”).  
 
Catharina Sommor blev enligt dödboken begravd i sin svågers, handelsmannen och gästgivaren Petter Ternstens, grav på stora gången inne i Norrbärke kyrka; Ternsten var gift med Catharinas syster Rebecka Sommor. En ovanligt ståtlig malmljuskrona med 40 ljusarmar i fyra kransar och en kubiskt formad klocka  med fyra urtavlor och slagverk, som skänktes 1735 till kyrkan av Petter Ternsten och Rebecka Sommor, markerar ännu var graven har legat i golvet under mittgången framför predikstolen, en mycket förnäm placering i kyrkan.  
 
Att Catharinas släktnamn är Sommor framgår förutom i dödbokens persionalier över henne, även av Abraham Hülphers genealogiska samlingar i Västerås stadsbibliotek (volym 4, fol. 135). I denna samling finns också uppgifter om släkterna Ternsten (volym 2, fol. 188a) och Muhr (volym 4, fol. 112), se:  
http://www.bibliotek.vasteras.se/medier/hulphers.htm  
 
Förutom när det gäller släktnamnets stavning, så skiljer sig inte min läsning av dödbokens personalier från Leif Nygårds transkription på några väsentliga punker förutom på rad 19 i dödsnotisen (rad 9 i Leifs transkription här ovan) där det står bewist ett Christeligit tålamod, inte bewistatt.  
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/319731.jpg)
Norrbärke F:1, döde nr 69 år 1749, de första raderna i Catharina Sommors personalier (AD OnLine bild 174)