NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 april, 2014
Skrivet av: Ingemar Andersson skrivet 2013-12-14, 18:04
Hej
Jag köpte en kartong med gamla böcker som idrottsföreningen sålde på ett loppis.Med detta paket följde en gammal bibel med bara gamla testamentet och några lika gamla andaktsböcker. De var tryckta med den text som var vanlig på 1700- och början av 1800-talet som vi i dag kallar den gamla textstilen. Böckerna var mycket illa medfarna, fuktskadade och söndriga.Pärmarna som varit av skinn var delvis borta och början och slutet av varje bok var trasiga. Jag försökte laga upp dem någorlunda för jag tyckte de kunde vara bra att träna att läsa gammal stil i.
Men det var en annan sak som väckte min uppmärksamhet det var texten på ett försättsblad. Innehavaren av dessa böcker hade som brukligt var förr, antecknat familjemedlemmarna allt eftersom de kom till världen.
Fadern hette här Karl August Andersson född den 1 febr 1855 i Skedevi och modern hette i sin tur Anna Sofia Andersson född den 22 juni 1858 Och sedan följer barnen. Fadern föräldrar heter enligt födelselängden skräddaren Anders Person och Stina Cajsa Olofsdotter boende i Stålmanstorp i Skedevi socken. Jag har inte gjort några djupdykningar i kyrkoböckerna för det är inte min släkt och heller inte mina hemtrakter men vad jag undrar den här vägen om någon har intresse av dessa böcker så ger jag bort dem gratis. Hör av er i så fall annars måste jag avyttra på annat sätt kanske soppåsen.
Ingemar Andersson