NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 november, 2011
Skrivet av: Erkki Hjelt skrivet 2011-02-23, 09:37
Hej!
 
Jag söker uppgifter om två klockare i Skedevi Östergötland. Yngre av dem är Lars Klockare (1622-1670) och den andra är hans far Gottskalk Klockare (1561-1651).  Särskilt är jag intresserad av Gotsskalks anor. Jag har förstått att Gottsskalk är ett tyskt namn. Vet någon av dem? Är Gottskalk född 1561 i Tyskland eller i Sverige? De här uppgifterna har jag hittat genom Arkivdigital, men det är allt jag kan göra från Helsingfors.  
 
Orsaken till det här är, att Y-DNA tester mellan mig och en av Klockares ättling motsvarar mycket varandra. Våra haplotyper stämmer i 25 av 25 lokus alleler. Enligt FamilyTree menar det här, att det finns en gemensam förfar med tex. 94% sannolikhet i den tolfte generation. Jag känner mina förfäder bara till nionde generation = svarvaremästare Börjel Björnsson Hjelt i Åbo (d.1702).  Troligen han eller hans far har flyttat till Finland men jag vet inte varifrån.
 
Haplogruppen av de här båda linjer är R1b1b2, så att det är mycket möjligt, att de är ursprungligen tyska.
 
MVH
Erkki Hjelt
Helsingfors, Finland