NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-26
Skrivet av: Kjell C. skrivet 2006-09-05, 14:22
Hej, alla Skedevi-forskare!
 
Jag undrar ifall någon av er har stött på soldaten Peter Brennander (akt.nr FL-04-0106-1765, enl. garnsionsmuséet på internet)?
 
Han var född 1736(1737) och blev tydl antagen som soldat år 1765, av akt.nr att döma. Roten var Brenäs (därav namnet, får man antaga).
 
Det finns ju ingen hfl före 1792 (och då heter soldaterna i brenäs tydl Erik Brenander och Jonas Breding)så det är litet svårt att få grepp om honom och hans familj.
 
I Skedevis dödbok finns Sold. Peter Brenanders dotter Anna Lisa, död af slag 1782, vid 19 års ålder;
Sold. Peter Brenanders son Peter år 1787 vid 21 års ålder;
Sold. Peter Brenanders son Johan år 1788 vid 12 års ålder.
(i mars 1788 begravs Sold. J. Bredings Moder i en ålder av 75 år)
 
Jag har skummat igenom Skedevis dödbok fram till 1824, utan att hitta honom själv (kanske fick han avsked och blev inhyses hos ngt barn i en annan socken?).
 
Jag har också letat igenom Skedevis vigsellängd mellan åren 1756-1777, utan att hitta ngn Sold. Peter Brenander eller någon Peter Johansson (som han hette innan han tog värvning).
 
(möjligen kanske det finns något i generalmönsterrullorna på Krigsarkivet, men det är ju stängt för reparation fram till oktober)
 
men det kanske, förhoppningsvis, är så att någon av er har någon liten pusselbit?
 
Stort tack på förhand för all info/tips!
 
Kjell