NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-06
Skrivet av: Gunilla Åberg skrivet 2005-03-21, 20:21
Hej Kalle!
Min farmors mor var Anna Katarina.
 
Du har rätt om antalet barn enl. David Eriksson som har gjort en del släktforskning åt mig och min bror så hade de fem barn och Karl Johan och Johanna Sofia var tvillingar.
 
Enl. David Eriksson:  
Petter Bark var livgrenadjär nr 135 för Tvartorps rote och bodde i soldattorpet på Tvartorps ägor. Han tillträdde ogift knektbefattningen och torpet 1832, där han flyttade in tillsammans med systern Anna Jönsdotter, född 1808 9/8 i Skedevi. Hon flyttade därifrån när Petter gifte sig 1834 men kom en tid tillbaka dit 1838, då hon fick oäkta dottern Anna Stina, född 1838 29/12.
När Petter Bank fick avsked flyttade familjen 1868 till en egen stuga, kallad Barktorpet, som uppförts åt honom på Tvartorps ägor vid stranden av mellangjuten.
Han efterträddes i tjänsten av sonen Anders Petter Bark som gifte sig 1868 21/11 med Karolina Albertina Andersdotter, född 1843 17/3 i Bo socken, och som blev boende kvar i soldattorpet, medan föräldrarna och de yngre baren flyttade till Barktorpet.  
Ytterligare en militär kom in i släkten, nämligen f. artilleristen, arbeten Anders Magnus Karlsson Öst, som 1883 9/6 gifte sigmed dottern Johanna Sofia.
 
Brita Kaja kom 11 år gammal från hemmet i Mottorp till familjen Sven Olofsson i Tjuttorp som fosterbarn och blev uppfostrad där, sedan modern dött och fadern med sin andra hustru flyttat till Tingstad socken. Vid Brita Kajsas giftermål anges Sven Olofsson vara hennes förmyndare. Hennes farbror livgren. Nils Nässel i Ingelstad var giftoman.
 
Allt detta efter David Eriksson.
 
Jag har mer uppgifter om Brita Kajsas anföder om Du är intresserad.
 
Hälsningar Gunilla