NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2012
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2011-11-21, 22:54
Nej, jag har inte hittat dessa någonstans i Skeda A I:2 eller A I:3-4; de är inte inskrivna i hfl på de platser där de anges bo vid födslar, vigslar och dödsfall. Sven och Margareta fick dessutom en andre son, Anders, född 1796 23/9 i Karlstorp, Mutebo ägor, Skeda sn. Även han följde med ner till Ukna. Margaretas patronymikon är i Magnus födelsenotis felskrivet och saknas helt i Anders födelsenotis. Äktenskapet med Sven Månsson var hennes andra; hon hade tidigare varit gift med torparen Jöns Persson på Mörby ägor (möjligen i London), som avled där 1790 26/1 och efterlämnade två barn, sonen Peter och dottern Anna Christina. Den sistnämnda torde ha varit bosatt i Skeda ännu i tonåren, enligt vad som kan utläsas av en förmyndareräkning som återfinns bland bouppteckningarna från Hanekinds härad. I bouppteckningen efter Jöns, liksom i Svens och Margaretas vigselnotis är dock rätt patronymikon angivit. Carl Lundbom torde ha dött under sjuårskriget, men det får kontrolleras mot generalmönsterrullan.
 
Att jag hittade dessa personer, där Sven Månsson tillhör en släktkrets från Gammalkil, som jag härstammar från, nere i Ukna en gång i tiden, berodde på att jag också kartlade en släktkrets i bl.a. Baldersberg, som jag också har gemensam härstamning med.