NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2010
Skrivet av: Birgitta Lindborg skrivet 2010-04-29, 21:41
Margreth!
På den sidan du refererar till, Nyhytta s 9 i hfl Norrbärke AI:5 finns en del information att lägga pussel med.
 
Christina Larsdotter f 1766 och Anna Catharina Larsdotter f 1762 står båda som dotterdotter till Lars Persson f 1703.
 
Christina gifter sig 1785. I vigselboken finns uppgiften att svågern Sam. Östling i Österbo är giftoman.
Anna Catharina gifter sig 1783. I vigselboken står att hon gifter sig med Samuel Östling i Österbo.
Giftoman är styvfadern Jan Persson i Nyhytta.
Christina och Anna Catharina bör alltså vara systrar.
Norrbärke E:1 1783 resp 1785
 
Lite längre ner på s 9 i hfl AI:5A finns
Mågen Per Hindersson f 1745 överstruken och noterad död 1778
därunder
Jan Persson f 1751
Rebecka Larsdotter f 1737 någon av dessa två dör 1784. Framför Rebecka kan det stå filia (alltså dotter till Lars Persson)
 
Ytterligare längre ner tre barn varav jag har hittat Marias födelsenotis där föräldrarna är Per Hindersson och Rebecka Larsdotter.
 
Om nu Rebecka Larsdotter är modern kan man ju undra varför döttrarna heter Larsdotter och är noterade under morfadern Lars Persson. Jag har inte heller hittat födelsenotiserna för de båda systrarna.
De kan ju vara oäkta men jag har heller inte hittat dem bland födelsenotiserna för oäkta barn.
Eller så har Rebecka varit gift tidigare, kanske i en annan socken.
 
I Per Hinderssons dödsnotis uppges att han gifte sig med Rebecka Larsdotter 1768.
Norrbärke F:2 1778 nr 48
 
I deras vigselnotis uppges att Rebecka Larsdotter är änka.
 
Jag föreslår att du letar i vigselboken efter Rebecka Larsdotters första vigselnotis.
Då bör du få fram vilken socken hennes make bodde i och förhoppningsvis få fram en födelsenotis för Christina Larsdotter.
 
Mvh Birgitta
 
/ändrat vigselår till 1783 - felskrivning/
 
(Meddelandet ändrat av lindborgb 2010-04-29 22:19)