NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012
Skrivet av: My Brottom skrivet 2012-03-11, 11:41
Stort och innerligt tack för hjälpen Johan!  
Jag är nybörjare på detta och det uppstår ständigt olika typer av frågor, inte minst frågor om tidens livsvillkor och omständigheter som påverkade deras liv.
 
Maja Cajsa Rask föddes i Orlunda den 4/2 1833 vilket även noteras i Kvisseberg, Vadstena, dotter till Maja Larsdotter. Modern föddes 1797 i Gammalkil och var dotter till Lars Andersson, Småråstugan.  
Trots att man alltså i Vadstena känner till Maja Cajsas födelseuppgifter och föräldrarna går att spåra så dyker Maja Cajsa upp hos Lars Nilsson Västra Lund i Gammalkil någon gång 1836-1840 med ofullständiga och delvis felaktiga födelseuppgifter. Man uppger där att hon är född i Vadstena 1833 i maj månad men utan att specificera datum, en uppgift som följer henne resten av livet. Det noteras i Gammalkil, precis som i Vadstena, att hon är kolerabarn och man påstår på båda ställen att hon nu bor hos sin morfar.
Saken är den att Lars Nilsson inte är hennes morfar.
Lars Nilsson hade visserligen en dotter vid namn Maja men hon föddes 1796 och står struken 1812. Dessa båda Major var olika personer vilket inte råder någon oklarhet om i böckerna.
 
Här uppstår min undran. Hur kunde det komma sig att Maja Cajsas uppgifter ändrades och att hon kom till fel familj och hur vanligt var sådant? Det skulle jag vilja veta.
Är det någon som vet och har en förklaring?
 
Mvh och hopp om svar/ My
 
Detta inlägg flyttades den 11 juni 2012 från Socknar, Vadstena.
Magnus Hjärtström, moderator