NULL Skriv ut sidan - Sankt Lars

Anbytarforum

Titel: Sankt Lars
Skrivet av: Margareta Gullström-Linder skrivet 2016-01-03, 19:09
Jag undrar om jag kan få hjälp att belägga om min teori är rätt? Jag vet inte hur jag ska finna svaret på karln jag söker på, hans hela väg.
Det handlar om Eric Kallerman född 1770 i Sköllerstad i Närke.
Jag finner en Eric född 1770-07-27 i Sköllersta C:6 bild 95 med fader Erik Eriksson o moder Anna Svensdotter i Snarka. Fadern född 1733 o modern 1734 i Sköllersta/Skyllersta.
Familjen flyttar runt en del i Sköllersta o i Sköllersta AI:7 s. 120 flyttar Eric till Örebro. Det finns inga ut/Inflyttningslängder vare sej där eller här. Men Eric är då 14 år gammal o kan ju, o här kommer min teori som jag undrar om jag kan få belagd på något vis?, ha arbetat som dräng tills han blir så gammal att han kan söka till militären och blir då anvisad till Linköping.?  
1787 blir han antagen som soldat i St Lars i Linköping Första livgrenadiärregementet, Stångebro kompani. Hamnar i Kallersta o får namnet Kallerman o bor i soldattorpet FL-02-0005. I soldattorpet FL-02-0006 bor soldaten Sven Mörtling som avlider 1790. 1791 gifter sej Eric Kallerman med änkan efter honom, Anna Carlsdotter.
Jag undrar alltså OM jag kan finna uppgifter som belägger min teori att det är just den Eric Ericsson jag finner född i Sköllersta som är just DEN Eric som blir Kallerman.  
Kan någon ge mej någon ide´om hur jag kan finna honom i Örebro? Är det bara att söka sida upp o sida ner eller?
Margareta