NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2013
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2012-09-20, 14:28
Hej Christer,

Och stort tack.

Spännande med besök i Vadstena! Håller tummarna...

Beträffande mantalslängderna, så fann jag nu att Per Andersson med hustru Ramborg noteras för Älvestad i mtl 1670, men att änkan hustru Ramborg med styvsonen noteras i mtl 1671.

Detta torde väl innebära att Per Andersson dog ca år 1670-71?

De rullor som du tipsade om finner jag inte på SVAR (kanske letar jag på fel ställe?) men däremot fann jag andra rullor för Östgöta kavalleriregemente.

Där upptäckte jag t ex att Per Anderssons barn ännu i rullan av januari 1676 höll en ryttare, vid namn Anders Svensson, för Elvestad (Patrik Patkulls regemente, Axel Winblads kompani, SVAR s 238). Av rullan av den 14 juli 1674 framgår f ö att det är Älvestad klosterhemman som avses.

I rullan av den 14 oktober 1677 dyker dock Staffan Skogvaktare upp och håller en ryttare, vid namn Håkan Persson, för Elvestad (Johan Gripenwalds skvadron och kompani, SVAR s 41). Av rullan av den 25 april 1678 framgår att det mycket riktigt är Ävestad klosterhemman som avses (SVAR s 232).

Ska detta förstås som att Staffan Christoffersson Hogg gifte sig med änkan Ramborg Månsdotter i Älvestad någon gång mellan juli 1674 och oktober 1677?

Vad gäller äldre innehavare av gården/rusthållet, så har jag hittills bara funnit i 1663 års rulla för Östgöta kavalleriregemente, att bondens tjänare Anders Svensson red för Älvestad (SVAR s 26).

Det visar ju att gården/byn redan då höll en ryttare, och eftersom Per Andersson nämns i mantalen för Älvestad redan från 1650-talet så är det kanske troligast att det är han som avses med bonden, men säker kan man kanske inte vara?

Skulle man möjligen kunna urskilja just klosterhemmanet i materialet, tro?

Med nyfikna hälsningar,

Christian