NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2013
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2012-09-17, 16:20
Hej igen,
 
Kanske borde detta skrivas under Strå här på Anbytarforum, men eftersom det hör ihop med diskussionen ovan:
 
Till min glädje fann jag nämligen nu att hejderidaren Staphan Hogg var skriven för Elvestad, rusthåll nr 12 i Vadstena kompani, i GMR 1692 (SVAR s 237, med en marginalanteckning om en kunglig resolution av den 20 april 1691?).
 
Och, till ännu större glädje: I GMR 1699 (SVAR s 317) fann jag att änkan Ramborg Månsdotter med sina barn var skriven för rusthållet (i GMR 1703 noteras Ramborg Månsdotter med sina styvbarn).
 
Där har vi således, svart på vitt, patronymikon för Staffan Huggs hustru Ramborg, änka efter Per Andersson i Älvestad, Strå socken!
 
Skam den som ger sig... ;-)
 
Hon återfinns i mantalslängderna för Älvestad ända till mtl 1711, då det noteras att änkan hustru Ramborg överlåtit rusthållet till sin son Casper Staffansson med hustru...
 
Om hon ännu år 1711 inte hade passerat åldersgränsen för att noteras i mantalslängderna (dvs 60 år?) så bör hon inte vara född före år 1650.
 
Samtidigt tycks det, av de tidigare mantalslängderna att döma, som att hon gifte sig med änklingen Per Andersson omkring år 1667-68. Hon kan således inte ha varit född mycket senare än år 1650 heller.
 
Undrar om hennes ursprung nu går att finna, t ex genom upptäckten av en lämplig Måns med en dotter vid namn Ramborg i mantalslängderna?
 
Eller finns det kanske rentav några bouppteckningar bevarade för Ramborg Månsdotter och/eller någon av hennes makar eller barn, som kan ge mer kött på benen?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian