NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2013
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2012-09-13, 09:59
Hej igen,

Ja, det vore ju spännande om det fanns en koppling till släkten Häckner! ;-)

Jag tog förresten en nyfiken titt på Ramborgs begravningsnotis av den 20 september 1711, och där stod ju uttryckligen död i farsoten samt dess son Casper vid sin hustru och 2ne barn (Strå CI:1 s 212, SVAR s 126).

Tragiskt men spännande!

Jag tittade också i mantalslängderna för Älvestad, Strå, och i mtl 1671 noteras hustru Ramborg med styvsonen. Kanske var Per Andersson redan död då (eller så var han för gammal för att noteras i längderna)?

Jag hittade en del annat också, men det tar jag upp under Strå  framöver.

Beträffande släkten i Häckenäs, så fann jag att Erik med hustru noteras i mantalslängderna redan på 1640-talet (t ex mtl 1644).

Av dödboken den 30 november 1666 framgår också att Måns Larsson mycket riktigt var far till Eriks hustru, Brita Månsdotter (...begravdes Måns Larsson, Eriks svärfar i Häckenäs, Rogslösa C:1 s 120, SVAR s 77).

Om sedan Brita verkligen var mor till Nils Eriksson återstår förstås att reda ut. Erik kan ju ha varit gift flera gånger...

Någon vigselnotis för Erik Persson och Britta Månsdotter har jag inte funnit, men de kan ju ha gift sig före år 1633.

Det vore väldigt spännande om någon stött på dessa personer i andra källor, såsom domböckerna eller landskapshandlingarna, och kunde kasta nytt ljus över detta och folket i Häckenäs i början av 1600-talet.

Med nyfikna hälsningar,

Christian