NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2013
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2012-09-12, 09:20
Hej,

Stort tack Olle, för de spännande uppgifterna om släkten Houg. Jag har stött på hejderidaren Staffan i domböckerna, men hittills har han bara dykt upp å yrkets vägnar. Mycket intressant att få veta mer om hans familj.

Och stort tack Christer, för uppgifterna om Ramborg. Jo, vi har haft en del mailkontakt om de senare generationerna i denna släktgren, men jag hade för mig att vi då hade kört fast. Toppen med dödsdatum (vet du om hon dog i pesten?) och uppgiften om hennes första make, även om jag är lite förvirrad över hur hon har flyttat runt.

I mtl 1688 fann jag ingen Per Andersson med hustru i Älvestad, Strå socken, men dock i mtl 1668. Där heter hustrun mycket riktigt Ramborg.  

Det verkar som att Per Andersson gift (om) sig med Ramborg omkring år 1667, för ännu i mtl 1666 heter hustrun Karin. Hon är rimligen densamma som den hustru som i mtl 1659 för Älvestad kallas Karin Nilsdotter, och möjligen identisk med den piga med samma namn som noteras hos Per Andersson och hustru Marit Nilsdotter (!) i Älvestad i mtl 1658.

Efter Per Anderssons död ska alltså Ramborg ha gift sig med Staffan Houg och flyttat med sitt/sina barn till Katorp, Rogslösa socken. Och efter Staffans död ska hon sedan ha flyttat tillbaka till Älvestad, Strå socken, där hennes söner Caspar och Johan bodde år 1707 respektive år 1712?

Stämmer det?

Detta kanske snarare hör hemma under Strå, men när dog egentligen Per Andersson? Kan Ramborg verkligen, rent tidsmässigt, vara mor till Caspar Staffansson Hugg som gifte sig år 1707?  

Och är den Johan Houg, död 1733 9/3 på Kartorp, Rogslösa s:n 56 år gl (och vars hustru hette Elisabeth Jönsdotter) som Olle funnit identisk med den Johan Hugg som gifte sig år 1712?  
Han skulle i sådant fall vara född ca år 1677.

Men det är klart, om Per nämns redan i mtl 1658 så bör han väl vara född senast på 1630-talet, och mycket väl ha dött i början på 1670-talet (efter år 1668 men före år 1677)...

Med varmt tacksamma och nyfikna hälsningar,

Christian
P.S Tänk om lika mycket spännande gick att få fram om släkten i Häckenäs? Håller tummarna... D.S