NULL Skriv ut sidan - Rogslösa

Anbytarforum

Titel: Rogslösa
Skrivet av: Lotta Danielsson skrivet 2015-04-28, 12:17
Birgitta Farmansdotter finns nämnd i mina papper med försiktiga ord. Att hennes far hette Farman står klart, likaså att hon är ungefär jämngammal med en Sverker på Örberga, som kan ha varit hennes bror... Har själv inte kommit så långt bak i tiden ännu :-D.

Kring just Hageby har jag inte så mycket, en del källor som inte finns åtkomliga digitalt via AD, dessa anteckningar har jag overifierade:

från Stadens protokoll, Vadstena rådhusrätts och magistrats arkiv:
22 jun 1639, en tvist; smeden Per i Hageby har fått häst fördärvad
10 okt 1647, en tvist; Per Månsson i Hageby, rörande en oxe och Pers dräng.
det verkar alltså även ha funnits en Per Månsson i Hageby, möjlig bror till Jon Månsson?

Från Erland Svenssons räkenskaper, Vadstena rådhusrätts och magistrats arkiv:
1640 har Erland Svensson köpt oxar av Sven i Hageby och av Jons i Hageby
1641 har Erland Svensson köpt oxar av en Nils i Hageby
I mitten av 1600-talet finns det tre män i Hageby som har oxar att sälja, Jons kan kanske vara Jon Månsson, eller ytterligare en man Jöns?

Nederlösa och Govlösa har jag tyvärr inte alls stött på i forskningen, Farmansönerna jag har koll på verkar ha sitt ursprung i främst Rogslösa, Örberga och Källstad.

MVH // Lotta

EDIT Bänklängden rogslösa 1653.  
Rogslösa C:1 (1633-1695) Bild 14 / sid 19 (AID: v39981.b14.s19, NAD: SE/VALA/00308)
Hans Persson sitter i bänk 4 till höger och hans hustru i samma till vänster. Bredvid Hans Persson sitter en Jorn (?) Månsson, det finns några fler Månsson i bänkarna, men det är som sagt ett vanligt namn  

(Meddelandet ändrat av LoDan 2015-04-28 14:13)