NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 december, 2011
Skrivet av: Sven-Olov Lundin skrivet 2011-12-03, 13:04
Hej!
Jag har sökt mycket efter torpet Maltorp, troligen i Risinge eller Regna.
Det lär finnas ett Maltorp på 1791 års karta och 1837 års mantalslängd enl. Wennberg (Lantbebyggelsen ....). På den kartan ligger det på samma plats som Flasbjörke soldattorp (Björktorpet). Min tidigare teori var att Maltorp var ett tidigt namn på gården Malthult. Det som talar för det är att detta Maltorp omtalas i en dombok från 1673 där det står ”Per Andersson i Flasbjörke gav till tre personer torpet Maltorp, en ängsteg och så mycket i skogen de kunde sämjas om”  och alltså inte är ett torp/dagsverkstorp i egentlig mening utan mera har karaktären av en frälsegård. I David Eriksson bok kan man läsa Karin Olofsdotter f. ca 1616, död 1702. Olle (bör vara Staffansson) Rims byggde upp Maltorpet (Botten) på Flasbjörke ägor före 1660 och bodde ensam där. Torpet utbröts från gården och skattelades för 1/8 i byn.Det finns också torpet Malttorpet som kan blandas in i resonemanget. Men detta ligger på Tjuttorps ägor.. Även namnet Malthultatorp förekommer här och där.
Det finns också ett Maltorp vid Botten i Regna socken men det har väl ingenting med detta ställe att göra. Eller har det det?  
 
Kan någon hjälpa mig med något om detta?
 
Med vänlig hälsning  
Sven-Olov Lundin
 
Detta inlägg flyttades den 11 december 2011 från Var ligger platsen?.
Magnus Hjärtström, moderator