NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juli, 2008
Skrivet av: Ragnhild Rosenius skrivet 2008-06-22, 23:34
Hej Sofia!
 
Jon Jonsson som du undrar över var troligen den JJ som föddes 1693 i Larstorp, Risinge, och döptes den 12/3.
Han var son till bergsmannen Jon Svensson och hans hustru Brita Jonsdotter. De hade gift sig i Risinge den 3/7 1683 och bodde först i Larstorp, sedan i Lämmetorp (Britas hemby) och sedan i Övertorp, Jons föräldragård (man kan följa familjens flyttningsrörelser i födelselängden).
 
Jon Svensson var född i Övertorp på 1650-talet (lucka i födelselängden). Han dog 1698 i Övertorp och begrovs den 12/5. Han var son till Sven Nilsson och Mariet Jonsdotter i Vistinge, Risinge. Detta par hade vigts i Risinge den 18/6 1654.
 
Brita Jonsdotter var född omkr 1655. Vid vigseln kom hon från Lämmetorp i Risinge. Hon dog den 9/5 1735 i Boberg, Vånga, och begrovs den 15/9. Jag vet inte vad föräldrarna hette.
 
Jon Svenssons far Sven Nilsson var född i Vistinge. Föräldrarna hette Nils Svensson och Elin Håkansdotter. Nils uppges vara domare (häradsdomare?). Han dog i Vistinge 1658 och begrovs den 31/10. Elin, gamble domarens Enkia i Wistinge, dog 1669 och begrovs den 14/2.
 
Jon Svenssons mor Mariet Jonsdotter kom vid vigseln från Torpet, Risinge. Hon dog i Övertorp 1709 och begrovs den 10/1.
 
Alla namn och tidsuppgifter kommer från kyrkböckerna, men jag har ju haft stor hjälp av David Erikssons Risinge-bok när jag letat i längderna.
 
Mvh Ragna