NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juli, 2008
Skrivet av: Benny Borgstrand skrivet 2008-04-02, 22:52
Hej Britt-Marie,
 
Jag var väldigt osäker på Daniel Borgstrand, och tyckte själv att de såg ut att fattas en bokstav.
Maja och Sara Borgstrand var nya bekantskaper, dom är inte barn till Erich Larsson Borgstrand, styckformare vid Finspång, f 1672-08-31, Borggård, Hällestad, och den första jag känner till med efternamnet Borgstrand. Har försökt att söka mig genom mantalslängderna aktuella år i Risinge, Hällestad och Tjällmo, men dom är både svårlästa och skadade. Angående Monsigneur, så läste jag en diskussion här på anbytarforum som ville få det till en titel för en ogift man i karriären, medan andra menade på att det kunde vara både äldre / yngre -  gift / ogift. Jag har själv nu sett titeln användas i Östergötland både för gifta som ogifta. Johan Borgstrand känns ju intressant eftersom Nils Borgstrands första son får namnet Johan. Det finns en del intressanta namn i Risinge, framförallt som dopvittnen som jag tolkar som Borgstrand utöver dom jag nämnt, men jag väntar tills Arkiv Digital fått in Risinge så man får lite bättre kvalite och slipper läsmisstag.
 
Mvh / Benny