NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-15
Skrivet av: Benny Borgstrand skrivet 2006-07-29, 21:41
1715, Risinge, dör en Erik Larsson / Borgstrand i Risinge, Östergötland. ( E:1, Vigsel, död 1697-1823.) Han är den första som jag vet som tar sig namnet Borgstrand, hans far är Lars Götarsson, fogde och brukskrivare vid Borggård, född ca 1638, död 1722-07-04 i Hällestads kyrkby.
 
Ur HHD AI:6 1685 23/2 sid 335 om Inquisition om Cautionister. Frällsefougden Lars Götharsson äger sin egen skattegårdh i Hällestad socken ben:d karswijk, haffwer grufwedehl och ständig tienst på Borgårdh och Capitain Hr Erich Rosenstråhle tillhörig.  
Han avskedas från sin tjänst omkring 1686, då fogden Samuel Persson är anställd på Borggård. Troligen flyttar då Lars till sin gård Karsvik.
 
Lars, son Erich Larsson Götarsson, tar sig senare namnet  Borgstrand, gifter sig och får minst 6 barn, men ingen Nils Borgstrand, ( som jag hittat ) som ev kan vara min anfader.
 
 
Nils Borgstrand, ska vara född cirka 1710 enligt dödsboken. ( död 1783-04-21 Böllerum ). Mellan 1708-1711-03 föds inget barn till Lars, som finns i några kyrkoböcker, varvid en ev möjlighet kan finnas att en son Nils skulle kunna födas?
 
Nu är det ju möjligt att Erich tillfälligt  rört på sig eller att kyrkböcker eller annat är bristfälligt från denna tid.
 
Det jag själv reagerat på och som ev kan vara olika från län till län är att ingen hustru någonsin nämns till Erichs barn i kyrkböckerna.
 
En ledtråd till som kan läggas till ovanstående förutom namnet Borgstrand,  är ju att Nils var Hammarsmed och Erich styckformare vid Finspångs bruk.  
 
Nu är jag ju medveten om att olika släkten gärna tog sig släktnamn under denna tid och att mina spår kan vara helt vilse.
 
Förrutom detta så finns det även en annan person som tog sig släktnamnet Borgstrand, ungefär vid denna tid, Jöns Jönsson Borgstrand, dock född 1723, Borggård, Hällestad, föräldrar till Jöns var Jöns Persson och Karin Nilsdotter, vilka enligt smedskivan ej har någon son Nils ( som känd  ).
 
Om jag ser till ovanstående så tror jag egenteligen inte själv att någon av ovanstående är  Nils far, detta p g a  dopnamn, fel län m.m även om jag vet att folk var rörliga vid denna tid.
 
Det finns ingen Lars,Götar eller Erich som barn eller barnbarn till Nils Borgstrand, vilket jag tycker borde varit fallet om släktskap varit med Erich Borgstrand, dock finns ju Maria och Johan i både Nils och Erichs barnkull.
 
Om någon stött på någon Borgstrand i kyrkböckerna vid denna tid så är jag tacksam för svar.
 
Finns även vissa uppgifter om att namnet Borgstrand kan ha gått från Bergstrand till Borgstrand och att vissa källor visar så, dock inga ( källor ) jag själv sett.