NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-18
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-01-17, 22:37
Ann-Britt, du får ju med den väsentliga informationen, men du radar upp citat från olika källor (vissa flera gånger om), som sinsemellan inte riktigt överensstämmer.
 
Du anger dels, att de tre generationerna Nils Petersson, Folke Nilsson och Nils Folkesson förde ett vapen med tre bjälkar, men påstår samtidigt att det egentligen ska vara två bjälkar. Precis samma brist på överensstämmelse finns ju i de av dig citerade källorna. Men det bör vara två, inte tre bjälkar.
 
Du anger dels (också i likhet med nämnda källor) att Ingeborg Gunnarsdotter (I:2 m) var mor till Nils Folkesson (probanden), dels att hon inte var det. Det är ju naturligtvis svårt att hundraprocentigt besvara frågan (Medeltida genealogi ger ju sällan hundraprocentiga svar, utan erbjuder ju i stället indiciekedjor, där mycket sannolikt, synnerligen troligt eller  mycket stor sannolikhet på gränsen till visshet ofta blir det närmaste sanningen man kan komma). Och före ca 1650 är ju faktiskt moderskap, källmässigt sett, betydligt svårare att fastställa än faderskap, i synnerhet när vi har att räkna med flera giften, vilket under de berörda tidsperioderna var legio (Jag vet att jag har många belackare i den här frågan, men jag hävdar att det faktiskt är på detta sätt).
 
Tittar vi på basfakta, vet vi att Nils far Folke Nilsson (I:1 f) var gift med Ingeborg Gunnarsdotter, eftersom hon 1423 fick 20 mark och 5 spann i Häradstorp i morgongåva av maken [David Eriksson, Vincent Eldefors]. Men av detta följer ju inte automatiskt att Ingeborg var mor till Nils Folkesson. Folke kan ju ha varit gift både en eller flera gånger tidigare. Och att så troligen är fallet får vi ju en indikation på. Nils Folkesson var nämligen 1442 28/1 god man vid arvskifte efter Bengt och Ingeborg i Bondesätter [DE, VE]. Och det får väl anses som mindre troligt, att en yngling på högst 18 år får ett sådant förtroendeuppdrag. Eller får det inte det? Eftersom Folke Nilsson anges som död ca 1440, och Nils anges som ägare till Häradstorp 1442, räknas han ju till det jordbesittande frälset, och har i denna egenskap en social ställning som möjligen skulle kunna tänkas kompensera den låga åldern. Trots detta trolig slutsats: Nej, Ingeborg var sannolikt ändå inte mor till Nils, väl?
 
Du skriver vidare att Nils dotter Ingeborg Nilsdotter (jag måste erkänna att det är lite besvärande att dottern heter just Ingeborg, med tanke på min ovanstående slutsats...) var gift med Håkan Fadersson [måne med två stjärnor]. Ja, det är ju en uppgift som finns hos Raneke, och som troligen stämmer. Men det var i så fall troligen inte hennes enda gifte. För i Biskop Brasks släktbok [RA Gen. 2] anges att hon med maken Sven Nilsson i Genestada (trol. Gnestad i Kuddby sn) hade dottern Karin Svensdotter, (enligt Jan Wiklund och Vincent Eldefors född 14(75) i Kuddby socken, och död 15(30)), gift med väpnaren Hans Sunesson i Översätter, Risinge socken.
 
Nils Folkessons eget gifte är okänt.