NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-19
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2002-10-24, 15:46
Söker en Fru Anna Karlsson, runt 1920 bosatt på adressen Hotellet 4, Östermalm, Finspång. Där hade hon (och maken Algot?) en vaktmästartjänst. Hotellet 4 var ett ungkarlshotell? Om det är möjligt vill jag gärna få bekräftat att denna Anna är identisk med den Anna Eugenia som föddes i Gärdserum år 1888, och antagligen inflyttad till Finspång från Ukna (H).  
Den Anna jag söker är antagligen gift med en Algot, efternamn okänt - men sannolikt Karlsson? År 1920 har de minst två barn. Åtminstone år 1920 hade hon boende och arbetande hos sig, kusinen Gerda Bollman f.1894 i Gärdserum. Vid denna tid kan även hennes syskon ha bott hos henne (eller på annan adress i Finspång):  Carl EDVIN f.1890, JULIA Kristina f.1898-07-24 och EINAR Mattias f.1902-02-24 (alla i Ukna). De kallar sig antagligen STRID, kanske Karlsson (faderns namn var Karl M Karlsson Strid). Det KAN hända att Anna avled, eller var mycket sjuk, mellan 1921 och 1923. Den 22/1 1924 skriver en Anna Månsson i Össby, Doverstorp, ett brev till Gerda Bollman. Där skriver hon att Algot har ny hushållerska igen, och att hon ”tycker det är rysligt synd om honom”. Det skulle kunna vara den eventuella maken (änklingen) Algot? 1925 befann sig Gerda Bollman igen i Östergötland; kan det ha varit i Össby? Jag undrar också om någon vet vem Olga Elisabet Nilsson i Össby, Doverstorp, var (runt samma tid)?  
Om någon kan finna spår av ovanstående personer i Risinge församling, blir jag glad!
Mvh Pernilla