NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25.5.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25.5.2002
Skrivet av: Ann-Britt Ahlström skrivet 2002-05-13, 21:41
Jag har en knivig fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Min mmmff var soldat och hette Anders Bergman. Han bodde när när hans barn föds i Klockrike socken. Då står det i husförhörslängderna att han är född i Risinge 1771, inflyttad från Vånga 1803. Han flyttar, efter det att hans hustru dött, med barnen till Ljung socken. I kyrkböckerna där står det först att han är född 1771 sedan att han är född 1776 och detta följer med tills han dör 1854 då står det att han är 78 år. Men det måste väl vara 1771 som är rätt? Först i hfl åren 1840-48 kan man se datumet 12/6 (ev 12/8) AI:7 sid 89. AI:7 sid 227 och 228 står det också datum men de är otydligare. AI:8 sid 234 ser det ut som det står 18/1. När man tittar i födelselängden i Risinge 1771 finns det en Anders som är född 12 augusti C:3 sid 312 (längst ner på sidan, efter september). Jag kan inte hitta någon Anders som är född i juni, däremot en som är född 4 augusti.
 
Eftersom jag antar att Bergman är ett soldatnamn, så kan jag ju inte veta vad hans far hette. Jag har följt den Anders som är född 12 aug, far Lars Larsson och mor Ingrid Svensdotter på Tvarstorps ägor ända till 1797 då Anders försvinner ur husförhörslängderna. Där står ingenting om vart han tar vägen. Jag har fortsatt att leta i Vånga. Där finns inga inflyttningslängder för denna tid, men jag har bläddrat igenom varje hfl, men inte hittat honom. Är det någon som har förslag på hur jag skall komma vidare för att veta om det är rätt Anders som jag hittat i Risinge?  
 
Med vänliga hälsningar
Ann-Britt