NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 6.1.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 6.1.2002
Skrivet av: John Sidén skrivet 2001-11-05, 20:59
Hej Bo!
Att jag angav efternamnet Andersson för Anna Maria beror på att det är vad hon heter i kyrkoböckerna, hennes far heter Magnus Andersson, hon borde, tycker jag också, heta Magnusdotter eller Månsdotter men det gör hon inte. Jag vet inte varför. Erika Charlotta som är hennes syster heter däremot Månsdotter så länge hon lever. Det riktiga är väl, tycker jag, att ange det namn hon har i den källa jag hämtar uppgifter om henne ur, nämligen kyrkoböckerna, och där heter hon alltså Andersson. Om jag inte minns alldeles fel så heter Sofia Matilda som vuxen Jonsdotter vilket också är fel eftersom hennes far hette Carl Johan Jonsson, Carlsdotter borde hon alltså heta men det gör hon inte, men i en släktutredning bör man, tycker jag, inte skriva vad man själv tycker att de som återfinns i släktutredningen borde heta utan vad de uppges heta i de källor som släktutredningen bygger på. Både när det gäller Anna Sofia och hennes dotter Sofia Matilda handlar det inte om en enstaka felskrivning utan de bär mycket konsekvent namnen Andersson respektive Jonsdotter. Då finns det, tycker jag, ingen anledning att ge dem andra namn, släktutredningen visar ju också vem som är far till Anna Sofia och vem som är far till Sofia Matilda. Så skulle i alla fall jag göra.
Med vänlig hälsning
John