NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 6.1.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 6.1.2002
Skrivet av: Bo Stigbahr skrivet 2001-11-05, 19:53
Jag har försökt att reda ut vilken rote Fillingerum(Fyllingerum) tillhör. Jag har hittat Fyllingerum i Ringarums hfl 12, då tillhörande Höckerums,Rullerums och Vammars rotar.  
När man sedan letar i ortsregistret i hfl 16,19,21,24 och 27 (samma rotar) finns inte Fyllingerum med som ort. Kan det vara så att den uppgått i någon annan rote och i sådana fall vilken?
Anledningen till att jag funderar över detta är att min mm mf Carl Johan Jansson f. 1832-05-27 i S:t Anna och mm mm Anna Sofia Magnusdotter f. 1837-07-27 i Stora Norrby, Ringarum bodde   i Fyllingerum 1860. Min mm m Sofia Matilda föddes där 1860-11-23 och Carl Johan var Rättare vid den tidpunkten. Carl Johan och Anna Sofia kom från Skönberga 1860.
Om någon kan hjälpa mig med detta vore jag mycket tacksam.
Samtidigt vill jag passa på att ställa en fråga till John Sid?n:
I ett tidigare svar från dig av den 10 sept. 2001 angav du efternamnet på Anna Sofia till Andersson och hennes syster för Erika Charlotta Månsdotter. Finns det någon speciell anledning till varför de anges med olika efternamn? Jag kallar nämligen båda för Magnusdotter efter deras fader Magnus och vet inte om det är riktigt. Det vore bra om du kunde meddela mig om det är      rätt eller fel att använda Magnusdotter som efternamn i det fortsatta forskningsarbetet.
Vänligen  
Bo Stigbahr