NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-07
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2003-05-04, 23:53
Ann-Britt och Gunvor! Enligt soldatakten antogs Sven Hammar som ryttare i Stjerneviks rote år 1709 och fick avsked efter 32 tjänsteår 1741. Dock avled han som vi vet redan 19 oktober 1740. Året för avsked i soldatakten är väl antagligen beroende på att den nya soldaten Lars Hammar antogs vid generalmönstringen år 1741. Lars Hammar dog 1762 och var då 60 år gammal. I dödsnotisen står det att Lars Hammar var bosatt på Hammarsnäs -- inte Ekelid.
Till torpakten under Stjernevik hör ett antal soldatakter där soldaterna utöver de bägge Sven och Lars Hammar heter J Stjernström f 1803, Johan Storm f 1835 och Anders Gustaf Wik f 1877.
När Gunvor skrev att torpet hette Ekelid funderade jag på om möjligen Chierstin Johansdotter från Ekelid död 1777 kan vara Svens hustru? Det är naturligtvis bara en gissning.  När det gäller Sven Hammars ursprung har jag en anteckning om att han skulle vara född i Hägerstad. Jag tror uppgiften kommer ur generalmönsterrullorna, men har inte de anteckningarna tillgängliga just nu. Jag har tidigare sökt möjliga anknytningar i Hägerstad men inte fått napp.  
Mvh
Inga