NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-07
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2003-05-04, 18:26
Hej igen Ann-Britt och Gunvor!
Helt klart tycks det ju finnas två Sven och två Nils Svensson. Eftersom Sven Hammar tycks vara utesluten för min del får jag fortsätta letandet. Har kontaktat min källa som brukar vara oerhört tillförlitlig och som kan det mesta om Oppeby-trakten. Skall höra om hon har något uppslag vad gäller Swän utan efternamn. Jag tror det står Kiärra som gårdsnamn, men bilden i min lilla bordsdator är nog inte den allra bästa.
Min ana är alltså Nils Svensson, bonde på Råhamra kring 1750-talet. Han var gift med Kerstin Andersdotter från Kila by i Dalhem, blev änkling 1795 och dog 1808. Barn: Carl f ?, Brita f 1745, Anders f 1751 och Nils f 1760. Sonen Nils Nilsson övertog Råhamra och fick i sitt andra äktenskap med Anna Jonsdotter bl a sonen Anders Nilsson f 1807 och d 1874, bonde på Ähleby i Horn och kyrkoföreståndare i Horn(samtida med Kisamor som han kom i dispyt med i något sammanhang). Anders gifte sig med Lovisa Persdotter från Måla i Horn och deras dotter Kristina är min mormors mor.  
Hälsningar till er bägge. Kanske finner vi trots allt någon anknytning i de snåriga släktträden i Oppeby.
Inga