NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2007
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2007-07-12, 15:47
Stefan,
 
Som jag angav, har jag inte sysslat med den här släkten på 11 år. Det var först nu, efter Bengts fråga, som jag kollade upp vad jag hade om detta.  
 
Jag har också för avsikt att gå igenom hela min släktforskning på min fars sida igen, innan jag datoriserar uppgifterna och lagrar i databas. Det är nämligen så att jag inte har gjort detta än - så ålderdomlig är jag!  - men jag har under ett antal år prioriterat digitalisering av uppgifterna gällande min mor, som fortfarande lever. Tycker att det är viktigt, inte minst för henne, att skapa klarhet om den släkten.
 
Det kan alltså ha smugit sig in fel här som jag måste ändra vid min genomgång senare. Jag vet redan några av fars släktgrenar som inte riktigt stämmer och som måste ändras. Med tiden får man ju ett skarpare öga och därmed förmåga att forska på ett bättre sätt.  
 
Jag har således inte kontrollerat om Kjell Vadfors har skrivit av rätt namn. Ska göra detta. Men jag skulle bli mycket förvånad om han tolkat och avskrivit Persdotter istället för Ersdotter. Arvskiftet ovan rör ju inte Erik Jonsson utan sonen Erik Eriksson i Sundet. Erik Eriksson avled 1682 (bg 6/6) och hans hustru, Anna Hansdotter i dec. 1690. Och här uppräknas fyra av Erik Eriksson arvingar: Johan Eriksson, Sara Eriksdotter, Margareta Eriksdotter och Hans Eriksson. Det faktum att de är arvingar kan jag inte tolka på annat sätt än att de är barn till honom. Andra domboksavskrifter visar f ö släktkoppningen dem emellan.
 
Jag har inte påstått att det är vanligt med felaktiga namn i kyrkoböckerna. Om du tolkar inte sällan som det, misstolkar du mig. Beklagar om jag uttryckte mig oklart. Jag menar att felskrivna namn förekommer. I motsats till dig har jag stött på sådana exempel. I detta fall vet ju inte heller prästen efternamnet på kvinnan vid giftemålet, vilket antyder att han är osäker eller inte känner till namnet.  
 
Jag håller inte med dig att skrivarna misstar sig på släktskapen. Det är inte alls min erfarenhet. Det är f ö inte skrivarens sak att på eget bevåg avgöra släktskap, det är domstolens sak. Skrivaren (som väl var lagläsaren?) var bara domstolens och nämndens förlängda arm och skulle noggrant upprätta protokollet. Och tingsförhandlingen vid arvsskiften syftar just till att utreda släktförhållanden vid tvister, för att rätt andel av dödsboet skall tillfalla rätt arvinge. Därför är också protokollen så viktiga och ger ofta en klar bild om hur det förhåller sig, vilket kan vara svårt eller hart när omöjligt att inhämta från andra källor.  
 
Mvh
/Leif