NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2008
Skrivet av: Mats Kindahl skrivet 2008-05-12, 21:30
Hej igen Nykil-forskare.
 
Jag har samlat uppgifter om Lars Karlssons familj i Frillesbo. Jag har hittat fyra barn, här kommer deras dopvittnen: (Vissa orters stavning är jag osäker på)
Karl Larsson. Född 25 mars 1695 i Frillesbo, Nykil (E) (fl). Faddrar: Hans Davidssson i Dockebo, Nykil. Simon Nilsson i Hansbo. Nils Persson i Dvärgstad, Nykil (E). Nils Jonsson i Grinnstorp. Simon Karlsson i Ingvastebo. hustru Maria Karlsdotter i Frillesbo, Nykil (E). Ragnel Persdotter i Runebo. Brita Karlsdotter i Ingvastebo. Karin Månsdotter i Övarp. Kerstin Hemmingsdotter i Hansbo.  
   Nils Larsson. Rusthållare i Lilla Kolaryd, Nykil. Född 27 januari 1698 i Frillesbo, Nykil (E) (fl). Faddrar: Anders i Såltorp. Jöns i Tyrsbo. Simon Karlsson i Frillesbo, Nykil (E). Jon Karlsson i Dvärgstad, Nykil (E). hustru Kerstin Hansdotter i Frillesbo, Nykil (E). Två stycken pigor Ingeborg. pigan Anna i Dockebo. pigan Elisabet i Ingvastebo. Död 31 december 1772 i Lilla Kolaryd, Nykil (E) (födelsenotisen). Begravd 10 januari 1773 i Nykil (E) (dl). Ur dödboken: en gammal rusthållare ifrån Lilla Kålaryd som dödde af wärk i bröstet, 74 år gammal, lefwernet war på slutet godt, lades på gården. Gift 12 juli 1724 i Nykil (E) (vl) med Brita Isaksdotter. Bosatt i Lilla Kolaryd, Nykil. Född 7 mars 1700 i Lilla Kolaryd, Nykil (E) (fl).  
   Ingrid Larsdotter. Född 21 augusti 1700 i Frillesbo, Nykil (E) (fl). Faddrar: Per Nilsson i Häggebo, Nykil. Måns i Ryggtorp, Gammalkil. Måns i Frillesbo, Nykil (E). Finved Nilsson. Nils i Gåbo?, Gammalkil. hustru Kerstin Andersdotter i Frillesbo, Nykil (E). pigan Maria i Häggebo, Nykil. Karin i Såltorp. pigan Ingeborg i Tyrsbo, Nykil. pigan Elin i Dvärgstad, Nykil (E). Död 9 veckor, 3 dagar gammal 1700 i Frillesbo, Nykil (E) (dl). Begravd 28 oktober 1700 i Nykil (E).  
   Jon Larsson. Född 18 juli 1702 i Frillesbo, Nykil (E) (fl). Faddrar: Johan i Hansbo. Peder i Sörby. Jöns i Sörby. Nils i Häggebo, Nykil. Nils i Tyrsbo, Nykil. hustru Brita i Ingvastebo. pigan Ingeborg i Häggebo, Nykil. pigan Karin i Såltorp. pigan Karin i Tyrsbo, Nykil. pigan Karin i Frillesbo, Nykil (E). pigan Elin i Frillesbo, Nykil (E).
 
Simon Karlsson som nämns 1695 i Ingvastebo och 1698 i Frillesbo. Han gifter sig i Nykil 1697 30/5 med pigan Kerstin Andersdotter i Såltorp. Siomon är då dräng från Ingvastebo. Kan Simon vara en bror till Lars Karlsson?
 
1695 nämns hustru Maria Karlsdotter i Frillesbo, hon kommer från Frillesbo 1681 12/5 när hon gifter sig med Lars Persson.
 
Med dessa fakta hoppas jag att någon känner igen familjen och vet var Lars Karlsson och Anna Persdotter kommer ifrån.
 
Mvh Mats