NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-22
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-08-22, 23:50
Hej Berit!
 
Det finns troligen inget faderskapserkännande, uppgift i dombok eller annan källa, som skriftligen fastställer faderskapet (men du ska naturligtsvis ändå kolla alla tänkbara källor, man vet ju aldrig...).  
 
G.B. Bergengren var ju en ståndsperson, och de såg (i likhet med kungliga personer...) oftast till att dylika saker sopades under mattan, så att det inte orsakades några skandaler eller andra otrevligheter som kunde fläcka anseendet.
Man gjorde oftast upp i godo, dvs modern fick en engångssumma pengar, och fick som motprestation lova att i framtiden inte kräva något eller överhuvudtaget föra saken på tal. Och ingen hade egentligen något att tjäna på en rättslig process. Ståndspersonen ville ju inte ha sitt goda namn förstört, och den i socialt hänseende vida underlägsna modern ansåg sig (på goda grunder) knappast hunna vinna en process mot socknens kanske rikste och mäktigaste familj som dessutom hade alla i sammanhanget användbara kotakter och förbindelser. Och skulle hon mot alla odds vinna processen (det finns faktiskt exempel på det), skulle hon ju i framtiden få det mycket svårt, eftersom hon gjort sig till fiende med traktens Det skulle i så fall vara om hon omgående flyttade till någon avlägsen stad, avlägsen landsända (okänd ort) eller helt enkelt emigrerade... Men som sagt, troligen kan man inte hitta ett enda skriftligt dokument som styrker faderskapet.
 
Men ibland får man ändå läsa mellan raderna, och inte ta allt skrivet bokstav för bokstav (nu vet jag att jag får källfundamentalisterna och nyweibullianerna på mig, men det gör inget). Ibland (jag skriver ibland framstår sammanhangen som ganska klara ändå.
 
Vi får (som jag har framhållit) i andra sammanhang) hela tiden komma ihåg att ett uttryck som fader okänd bara är en kod, som innebär att alla inblandade parter väljer att låta fadern vara okänd i officiella handlingar och kyrkobokföring. I verkligheten visste ju de flesta inblandade vem fadern var, och uttrycket fader okänd innebär ju sällan att det finns någon reell osäkerhet om just identiteten.
 
Men sedan det gått några år, och saken inte längre är så brännande eller känslig, och barnet nu behöver ett namn (det kan vara i samband med t.ex. skolgång, vaccination eller konfirmation) så vet ju alla trots alla hemlighetsmakerier och hysh-hysh vem fadern egentligen är, och inte så sällan bildar man då ett patronymikon i anslutning till faderns förnamn, precis som för de allmogebarn som har äktenskaplig börd.
 
Och jag vill nog mena att i detta fall är just namnet Bleckertsdotter ett indirekt bevis på faderskapet, oavsett om det finns dokument eller andra bevis för saken. Man skulle aldrig använda ett så pass ovanligt och särpräglat namn, om man inte var fullkomligt säker på saken.