NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1.6.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1.6.2000
Skrivet av: Gunnar Thander skrivet 2000-01-25, 23:51
Hej Bo,
stort TACK för uppgifterna om J B Bergengren, som är min FM MF FF. Jag bor i USA, men är född i Kisa.
Mina förfäder på min fars sida kommer nästan alla från Nykil, Gammalkil och angränsande socknar. Min farmors far, Sven Johan Thander, f. som oä den 3 sep 1864 i Gammalkil, använde efternamnet Thander, när han gifte sig 31 dec 1886 i Gammalkil med Emma Mathilda Bergengren, f. 13 dec 1863 i Gammalkil. Han har en yngre bror, Carl August (Carlsson), f. 23 mars 1871, som också tar namnet Thander, när han flyttar hemifrån.  
Förra året besökte jag kyrkogården i Nykil, och hittade en grav för en Karl Johan Thander (d. 16 maj 1951). Med hjälp av hans födelsedatum tror jag mig ha spårat honom som Karl Johan (Johansson?), f. 28 nov, 1878, i Gammalkil. Om han är släkt med min förfader vet jag inte. Han måste ju också ha tagit sig detta namn någon gång!  
Min fråga: Har du någon uppgift om var detta namnet Thander kommer ifrån, eller varför mina förfäder (och andra) i den här socknen (Gammalkil) tog sig namnet? Jag vet t. ex. att det finns en hel del Thander (stavning även Tander) i Jämtland.  
Jag besökte mina gamla föräldrar i Linköping i slutet av november 1999, och läste en artikel i Corren om dej och din forskning. Roligt att det var du som tog dig tid att besvara min fråga.