NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1.6.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1.6.2000
Skrivet av: Christina Lindaryd skrivet 2000-01-18, 09:08
Hej Janne!

Under en diskussion under Malexander fick jag veta följande om Axels far och morföräldrar:

Inlägg 1: Fadern heter Peter Ifrig och avled 1826 3/4 i Tallhultet under Ivranäs, Malexander sn , av huvudsvaghet hängt sig själv. Enligt dödboken var han född i Kråkshult sn 1777. Modern, Greta Olofsdotter, var enligt hfl född 1778 i Nykil sn, och sonen kallas mycket riktigt för Johan Axel i Malexander AI:2 s 86. Att socknens ståndspersoner ibland ställde upp som faddrar till torpare- och soldatbarn var inte helt ovanligt. Soldatnamnet Tankred, slutligen, är inte unikt utan förekommer vid olika rotar i diverse socknar under 1800-talet.  

Inlägg 2: Till Bosses inlägg kan fogas att Greta Olofsdotter förmodligen är identisk med Olof Jönssons i Rössla, Nykils sn, dotter Margareta, född 1777 2/5. Modern hette Annika Olofsdotter. I bouppteckningen (Valkebo 1795 26/9) efter Olof sägs dottern Greta vara 17 år, vilket genom bakåträkning ger 1778. Familjen finns i Nykil A I:1 s. 130, där rätt datum anges för Greta; föräldrarna uppges vara födda 1743 resp. 1749.

Jag har också ett och annat om denna del av släktens leverne. Jag är väldigt nyfiken på Hulda och hennes leverne. Du får gärna maila mig direkt om du inte vill berätta alltför känsliga detaljer här i Anbytarforum.

Christina