NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-09
Skrivet av: Lindha Jansson skrivet 2006-04-18, 15:28
Hej!  
 
Jag sökte i forumet för Husby socken efter min gammelmormor. Jag hade fått uppgifter om att hon skulle vara född där. Nu har jag dock fått information om att hon är född i Norrbärke. Därför undrar jag om det är någon här inne som hört talas om henne eller någon annan kring henne
Hon var född 1911-12-24 i Norrbärke och hette Eva Kristina Johansson. Hon blev änka redan 1939.
Hon var en fascinerande människa. Det verkar som att Johansson är hennes flicknamn och giftenamn. Alla hennes sex barn heter nämligen Johansson i efternamn, trots att det är tre fäder med i bilden.  
 
Hennes första man dog 1939. Han hette Erik Johansson. Med honom fick hon tre barn, Rolf, Gustav och Erik. Om hon sen gifte om sig eller inte låter jag vara osagt, i alla fall skaffade hon, som änka, barn (en son, Bernt) med sin första mans bror, som hette Willhelm Johansson.  Efter det så träffade hon en man som hette Erik Hells?n och fick två barn med honom, Kläry (min mormor) och Roland.  
 
Jag söker nu hennes mor och fars namn. Hennes mor kan heta Kristina/Carolina Johanssonn. Hon gifte om sig med en frikyrkopastor och flyttade till Olofström i Blekinge. Hon levde 1952-53 då min mormors bror såg henne för sista gången. (Vi har inte så nära kontakt med släkten i min släkt....)Min gammelmormor hade fem syskon Evald, Albert, Rut, Lisa och Anna.
 
Jag söker också efter information om familjen hells?n från norrbärke. Alltså min mormors far.  
 
 Jag vore mycket tacksam för hjälp!!  
 
Mvh Lindha Jansson