NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 mars, 2014
Skrivet av: Anna Tiderman skrivet 2012-11-28, 02:29
Hej Åke! ja, jag har sett det tidigare inlägget om släkten Norrbom och fick en del bra tips där, tackar tackar. Som du skrev är det en hel dynasti av sämskmakare och Margareta Charlotta gifte sig med Otto Leonard Nordvall, sämskmakare i Linköping, det är så jag hamnade i Norrboms släkten. Det är ett helt nät av hantverkare, en son blir vagnsmakare en annan gifter in sig bagarfamiljen Hjolmansson osv. Jag har också läst mig till att vissa skrån inte fick egna rättigheter i Linköping i tidigt 1700-tal så de tillhörde Norrköpings fast de var verksamma i Link. Men jag vill gärna återkomma till det sista i min förra fråga: tror du att anteckningen Norra kv Nr 53 Nunnan 1814 Ålderman Norrboms. 8 pers till Tysk.kyrk.  innebär att de flyttat, eller bytte de kyrkotillhörighet ? Jag hittar dem inte i HF efter 1814, förrän han dör 1820, då i St Olai. Otto L. Nordvalls kusin: Anders Johan Nordvall råkar 1806 bli utnämnd till kyrkoherde i Tyska kyrkan i Norrköping men dör innan han hinner tillträda. Jag är nyfiken på ev Tyska kopplingar som jag hittills inget vet om.
MVH
Anna