NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2010
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2010-12-03, 16:41
Jakob! Jodå, om Du slår upp de platser i husf.längderna som Christina gav Dig, så ser Du att Axel Herman hade en syster. Hon hette Johanna Matilda född i S:t Olai 2/6 1861. Hon står som f.d. småskollärare - varför vet jag inte. Hon var ju inte gammal vid förra sekelskiftet. Det fanns också en bror till som var folkskollärare. Johanna Matilda flyttar till Ö Eneby 5/11 1910, när sista föräldern avled, men återvänder sedan till Olai och Hedvig OCH bor tillsammans eller alldeles i närheten av Hugo i Norrköping. När Hugo flyttar till Stockholm bor Johanna Matilda kvar, men avlider 20/1 1929 i S:t Olai. Ytterligare en bouppteckning att kolla upp! Någon av dessa syskon kan vara förälder till Hugo, kan man misstänka. För vi får väl utesluta att Hugo var barn till dessa syskon? Det var ju välutbildade människor, men man vet ju aldrig. Det är jobbiga frågor att ställa sig. Hade just en bekant som sett att far och dotter fått barn tillsammans - jobbigt att hantera.
När jag tittade på dopvittnena till Hugo så hette de Fru Wilhelmina Andersson och Modern Matilda Carlsson. Vilka dessa var vet jag inte - och inte vem Matilda Carlsson var moder till. Inte till någon av Axel Hermans föräldrar i varje fall - det har jag kollat.
 
God fortsättning med forskandet!
 
Monika W