NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2012
Skrivet av: Pia Lindgren (fd Gudbrand) skrivet 2010-12-29, 16:57
Hej Monika!
Tack för tipset som du gav mig, har aldrig forskat i Norrköping så kan inte stan alls. Tyvärr gav det ingenting. Jag har fått uppgifter från EmiLarsson att en Emma Hugo född Hansson (i Norrköping typ, 1871) ska ha gjort ebn prisförfrågan från denna adress. Några veckor senare återvänder hon med sin dotter Myrtle Signe Carolina Hugo född 1901 i Philadelfia. Fem år senare återvänder Myrtle ensam från Philadelfia och bosätter sig hos sin farmor och farfar i Rystad, Trädgårdstorpet. Hon avlider sedemera i Färgestaden. Hemma i Philadelfia befinner sig ytterligare en dotter Lillie och hennes make född Emil Hugo Carlsson sedemera Emil K Hugo. Emma hittar jag inte alls, Emil (då inneboende) avlider i Californien 1940 och dottern Lille även där i Californien 1983.  
 
Kopplingen till Danbom vilket jag inte skrev är att Emil Hugos farmor hette Lisa Gustafsdotter Danbom (1810-1893). Lisa var dotter till den första Danbomen Gustaf Danbom ifrån Dansbo.
 
Tycker hela historien verkar något underlig... Varför delar man på döttrarna och varför skickas en av dem till Sverige?