NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2008
Skrivet av: John Sidén skrivet 2008-01-24, 21:21
Hej Andreas!
Linnea Margareta föddes 13 augusti 1907 i Norrköpings S:t Olai församling, födelsenotisen som jag har tillgång till finns i utdragen ur födelseboken som sedan skickades till Statistiska centralbyrån. Där står ingen fader till Linnea Margareta angiven, som moder anges Hilda Vilhelmina Karlsson f 1885-02-18. På CD-n Sveriges dödbok 1947-2003 återfinns Hilda Vilhelmina Karlsson, hon var född i Björsäters församling och avled ogift i Norrköpings S:t Olai 1973-06-12. När det gäller faderskap till Linnea Margareta kan det framgå i födelseboken (som jag inte har tillgång till) eller i församlingsboken (som jag inte heller har tillgång till) men jag kan inte, med de källor jag har tillgång till, se något om det.  
Hilda Vilhelmina föddes 18 februari 1885 i Björsäters församling men hennes mor, Anna Sofia Carlsdotter f 1858-10-14 i S:t Lars, var då piga i Stora Metsjö i Vårdsberg, därför finns Hilda Vilhelmina med både i Björsäters födelsebok (Björsäter C:8) och Vårdsbergs födelsebok (Vårdsberg C:8 1885:4). Inte i någon av de båda församlingarnas födelseböcker står något om vem som är Hilda Vilhelminas far. Anna Sofia Carlsdotter kom till Stora Metsjö i Vårdsberg från Bankekind 1882 och flyttade med dottern till Värna 1885 (Vårdsberg AI:16 fol 80)
Med vänlig hälsning  
John