NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 januari, 2015
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2015-01-15, 19:25
Den Anders Amundsson som Göran tog upp för ett par dagar sedan här ovan, har jag och Bo Lindwall antagit vara son till Amund Andersson i Visslevik, men efter att ha tittat litet närmare på honom, är jag inte lika säker på den hypotesen längre. Jag behöver studera saken närmare innan jag säger något mera därom.
 
Amund Andersson är son till Anders Jönsson i Visslevik, som är identisk med den Anders som dog 1672 i Svenningeby. Hans änka, Kerstin Amundsdotter, som alltså var dotter till Amund Jonsson, flyttade efter mannens död till Skänninge, Vimanstorps ägor, Kisa sn, där hon dog 1690 (bg 23/3) och där hon bodde då hon 1685 sålde sin 1/4 i Svenningeby skattegård till sonen Amund Andersson i Visslevik (tingsprot. Ydre 1686 8/3). Att hon flyttade till torpet Skänninge i Kisa berodde på att både sonen Bengt Andersson och dottern Karin Andersdotter gifte och bosatte sig där. Anders Jönsson och Kerstin Amundsdotter hade ytterligare tre kända barn, bl.a. sonen Samuel Andersson. Elin Andersdotters härkomst har vi inte klarlagt.