NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-25
Skrivet av: Maud Lindeberg skrivet 2002-05-03, 00:26
Hej alla som är intresserade av  ättlingar till Andreas Petri!
 
Har med intresse tagit del av inläggen här och under Säby gällande Anderas Petri i Norra Vi. Eftersom jag en tid ägnade mycket möda åt just Norra Vi, har jag en del material som kan vara relevant i diskussionen. Den av Olle Elm nämnda bänklängden 1642 för Norra Vi t.ex. Den studerade jag ingående när jag forskade om klockardottern Elisabet Olofsdotter, dotter till Olof Kiämpe i Herbergshult och gift med Arvid Drake, detta för att undersöka om man kunde avgöra vem av de nämnda hustrurna i Herbergshult som var gift med Olof Kiämpe. Jag kom fram till att det borde vara hustru Kerstin (vilket senare bekräftades av ett domstolsprotokoll) genom att utgå från att alla män var uppställda i en viss ordning, och att hustrurna var uppställda i en ordning som korresponderade med männens. Eftersom prästen gjort sig möda att skriva ut de faktiska personerna som fanns i socknen just 1642, så tyckte jag inte att det var att dra för långtgående slutsatser. Följande intressanta scenario visar sig då gällande hustru Barbro (numren är kyrkobänknumren):
 
Hindrich i Suäningaby 11 - Hustru Barbro i Swäningaby 7
Jsrael i Suäningaby 11 - Hustru Ramfred i Swäningaby 7
 
Suen i Hermannebo 13 - Hustru Barbro i Hermannebo 10
Peer i Hermannebo 13 - Hustru Ingeborgh i Hermannebo 10
 
Det finns alltså två hustru Barbro i Norra Vi 1642, varav den ena sannolikt är gift med Hindrich i Svenningeby och den andra med Suen i Hermannebo.
 
Återstår alltså att reda ut vem av dem som eventuellt var gift med Andreas Petri i första giftet. Den Barbro nämns som änka i Svenningeby 1645 är väl rimligen änka efter Hindrich, som alltså har dött mellan 1643 (nämnd enligt Rääf) och 1645.
 
Om jag ska försöka gissa på någon av damerna, så satsar jag nog en krona på den ”hederliga Matronan” Barbro Persdotter i Hermannebo.
 
Med vänlig hälsning,
Maud Lindeberg