NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-25
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2002-04-19, 22:20
Hej Hans m fl,
När nu Svenningeby och anknytningar till präster kommit på tapeten, funderar jag på om det inte vore viktigt att utröna på vilken av gårdarna i Svenningeby de ovan nämnda bodde. Har själv ingen bra koll, men är intresserad då min fru är ättling till Jon Amundsson i Svenningeby (död före 1618). Som ni säkert vet finns redan prästanknytningar på skattegården genom ovanstående Jons barn, kh Måns Jonae i Jönköping och NN Jonsdotter g m Nicolaus Christophori, kh i Krisdala. Jon Amundssons son Amund Jonsson i Svenningeby köpte ju Svennigeby skattegård av bl a dessa enligt fastebrev 3 mars 1618 (Ydre häradsrätts arkiv, AIa:1, Vadstena LA). (Deras bakgrund har ju också blivit uppenbarad genom Henrik Mos?ns fynd i Göta Hovrätt 1997).
Av de gamla ströanteckningar jag har finner jag:
Amund i Svenningeby, nämndeman i Ydre härad 1621 och 1627
Henrik i Kronogården, Svenningeby nämnd 1629, 26/3 (Rääf)
Israel och Henrik i Svenningeby, i varsin rote, roul 1630
Henrik Månsson i Svenningeby, nämnd 1643, 2/6 (Rääf)
Israel Månsson i Svenningeby, nämnd1643, 2/6 (Rääf)
Henrik o Israel i Svenningeby nämnda i bänklängd för Norra Vi. (Rääf)
Hustru Barbro och hustru Ramfrid i Svenningeby i bänklängd för Norra Vi (Rääf)
Bänklängden var skriven av Johannes Nicolai Schepperus (prästvigdes 1652 och dog 1668 - densamme som herr Hans i Misterfall, Kisa sn, men det är en annan histori).
Kanske har t ex Bo Persson redan utrett Svenningeby och kan ge oss besked om hur ägarförhållanden och boende såg ut vid den aktuella tiden.