NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-25
Skrivet av: Birgitta Andersson Norrköping skrivet 2002-04-19, 17:55
Trevligt med ett första utkast till en antavla för Kerstin Andersdotter.
 
Så synd att Herdaminnets uppgifter är så magra. Dock förklarligt med tanke på att det rör sig om 1500-talets slut och 1600-talets början.
 
Har jag tolkat Herdaminnet rätt att Andreas Petri prästvigdes 1623? Detta bör väl i så fall innebära att han knappast gifte sig före 1623. Åldersuppgiften för Måns Andersson, f 1618 enl uträkning från dödboken, måste i så fall ifrågasättas. En skillnad i ålder på minst sex år är inte helt otänkbar. Men det bör kontrolleras en extra gång att det är rätt läst i dödboken.
 
Jag håller med Christer om att namnet Barbro är viktigt. Det hör inte till de allra vanligaste och namngivning efter äldre släktingar får väl anses normal vid den här tiden. Det finns en ”hederlig Matrona H Barbrå Pährsdotter” som dör/begrovs 21 juni 1677  i Hermbo (=Hermannebo). Ordet matrona får mig att tänka på prästhustrur/änkor. Tidsmässigt skulle hon kunna vara Andreas Petri änka och något annat av hennes barn kan ha varit bosatt i Hermannebo. Om inte annat måste hon uppmärksammas just för namnet Barbros skull.
 
En annan iakttagelse rör namnet Elin. Så heter en äldre syster till Kerstin Andersdotter, Anders Månssons andra dotter f 1684. Kerstin Andersdotters äldsta dotter f 1713 döps till Helena, en annan form av namnet Elin. Kerstins mor Ingeborg Månsdotter kom vid sin vigsel 1680 från  Holmarp. Det finns en notis i dödboken 5 feb 1693 för ehrbara och gudfruktiga hust Elin Bengtsdotter  i Holmarp. Detta kan ev vara Ingeborgs mor och Kerstins mormor.  
 
Måns Anderssons hustru hette Kerstin enl mtl 1673. Möjligt är att hon kan vara den H Kerstin Hansdotter i Svenningeby som dör/begravs i april 1695 vid 79 års ålder och var född i Svenningeby. Det finns flera familjer i Svenningeby och utan närmare kännedom om dem är det för tidigt att dra några slutsatser. Men värt att betrakta som en hypotes i likhet med mina andra tankar ovan.
 
Birgitta