NULL Skriv ut sidan - Norra Vi

Anbytarforum

Titel: Norra Vi
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2015-07-16, 12:55
Hej,
 
Jag har under Kisa här på Anbytarforum efterlyst en Anders Jonsson i Sånstorp, Norra Vi, som år 1747 tycks ha utflyttat till Kisa (att döma av flytt- och mantalslängderna) med sin hustru och barn.
 
Ett dessa barn var dottern Gunnil, född i Sånstorp den 9 maj 1734 (min ana). Moderns namn nämns inte i födelseboken, men vad jag har funnit så var Anders Jonsson (om?)gift den 13 september 1719 med en Kerstin Månsdotter. Jag har därför utgått från att det var Gunnils mor, men kan förstås ha fel.
 
Den 11 juni 1712 vigdes drängen Anders Jonsson i Måhlen med pigan Kerstin Sonesdotter i Lidhult. Att hustrun till Anders Jonsson i Sånstorp hette Kerstin framgår av den äldsta husförhörslängden (hon var också dopvittne år 1714), men finns det någon som känner till huruvida dessa var identiska med det par som gifte sig år 1712?
 
Anders och Kerstin i Sånstorp fick ett antal barn från år 1713 (sonen Håling) och framåt, vilket ju stämmer bra med att paret skulle ha gift sig år 1712, och flera av dem har dopvittnen från Måhlen. Om nu kopplingen med den Anders Jonsson i Måhlen som gifte sig år 1712 visar sig stämma, kan då Anders ha varit son till änkligen Jon Månsson i Måhlen som gifte om sig den 16 februari 1724 med änkan Anna Månsdotter i Hårdal?
 
Och kan äldste sonens ovanliga namn (Håling) ge ytterligare ledtrådar till dessa personers ursprung?
 
Det vore oerhört spännande om någon kännare av folket i bygden kunde hjälpa mig att komma vidare med detta.
 
Med tacksamma och förhoppningsfulla hälsningar,
 
Christian J