NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2010
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2009-07-16, 19:59
Vad roligt att du fick en liten Normlösa-gren via min hemsida!
 
För att börja med Olof Jonsson så brukade han en ryttargård Govlösa (jordnatur: arv och eget) vilken så småningom kom att få nummer 4. Olof dog 1650 i Govlösa och begravdes 5/5. Står i dödnotisen som en gammal man och han lades i sin ättehage, hos sina barn. Hustrun Karin Karlsdotter (Karlsdotter endast ur dödnotisen) dog alltså 1656 (begravd 19/10) i Hageby, Rogslösa. Karin var med all säkerhet dotter till den tidigare brukaren av ryttaregården i Govlösa, nämligen Karl i Govlösa, som tydligen åtminstone en tid red själv för sin gård då han står som ryttare i årliga räntan 1601. Han är belagd där 1579-1606. År 1575 står gården som öde, så någonstans där tog han upp bruket av gården. Olof är belagd som brukare från 1614 - gården nämns inte i en längd från 1611 där de andra tre gårdarna i Govlösa omnämns... oklart varför.
 
Jon Månssons ursprung är för mig okänt men jag suktar efter kunskap om det. Han har ett antal syskon:
 
- NN (Elin?) Månsdotter (död 1659), gift med Hans Persson, bonde i Hageby, Rogslösa sn.
 
- Jöns Månsson (o1607-1668), bonde i Nederlösa.
 
- Anders Månsson (o1620-1651), bonde i Govlösa herrgård, sedan med all sannolikhet i Nederlösa, Normlösa sn.
 
- Barbara Månsdotter, belagd som piga i Nederlösa, Normlösa sn, 1640-1641 (och som faster till Jöns Månssons i Nederlösa barn 1640 6/9).
 
Eftersom även Anders Månsson har en dotter Barbara (Barbro), född 1643 (döpt 19/2) i Govlösa Herrgård, så får man misstänka att namnet förekommer i släkten tidigare. Namnet är nämligen oerhört ovanligt i trakten.
 
Det finns en potentiell far till barnaskaran i en Måns Jönsson i Nederlösa, men namnet Måns är vanligt och inget säger att fadern skulle komma från Nederlösa.
 
Det var jätteintressant att få veta lite mer framåt från Jon Månsson.  
 
Vet du när Elin Olofsdotter avled? Vet du kanske något mer om Hans Persson eller om hans barn - familj?
 
Henrik