NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2010
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2009-07-16, 16:12
Hej Henrik,
 
Och ett varmt tack för ditt svar! Vilken fantastisk koll du har på bygden!
 
Ja, jag härstammar från en rusthållare vid namn Erik Jönsson Wåge och dennes hustru Catharina Persdotter i Sandby, Hov socken.
 
Catharina, som dog vid 69 års ålder i Hov, var dotter till rusthållaren Per Nilsson i Sandby, Hov socken.
 
Denne var, enligt dödboken år 1732, född den 14 december 1664 i Hageby, Rogslösa socken. Hans föräldrar var Nils Ersson (vilket framgår av Pers vigselnotis i Rogslösa år 1695) och dennes hustru Karin Jonsdotter, död år 1708.
 
Hon var, av vigselnotisen den 11 januari 1663 att döma, dotter till Joen Månsson (död 1679) i Hageby, Rogslösa, vilken enligt mantalslängderna var gift med en Elin Olsdotter.  
 
Turligt nog fann jag också Karin i födelseboken år 1638 (döpt den 30 januari), som dotter till just Jon Månsson och hustru Elin i Hageby.
 
Det är således på detta sätt som jag till slut - via din hemsida - till min stora glädje hamnade i Normlösa... ;-)
 
Fantastiskt roligt att få namnen på Elin Olsdotters föräldrar!
 
Härstammar du själv från Olof Jonsson och Karin Karlsdotter, tro?
 
Och tror du att det går att komma ännu längre tillbaka? Din hemsida innehåller ju t ex fantastiska avskrifter av skattelängder och domböcker...
 
Med varmt tacksamma och alltjämt nyfikna hälsningar,
 
Christian