NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-14
Skrivet av: Bo tegenborg (Pompe) skrivet 2000-12-15, 12:40
Hej Tommy,
 
Jag har tydligen en släkting som jag inte vet något om. Har du några fler uppgifter om Johan Tegenborg tar jag naturligtvis tacksamt emot dessa.
 
Ursprungligen kommer släkten från Tegelsmora och hette Svensson. Pappan hette Jan (Johan?) (födelseår okänt, men någon gång i slutet av 1600-talet). Han hade minst fyra söner och en dotter som föddes i Tegelsmora.
 
Sven (född 1702) flyttade till Uppsala 1739 och läste till präst. Han skrev in sig på universitetet under namnet Thegborg som senare ändrades till Tegenborg. Forsatt levnadsödeöde okänt.
 
Annika (född före 1720, då hon finns med i husförhörslängd. Levnadsöde okänt. Bytte troligen inte namn till Tegenborg.
 
Johan (född 1724. Min anfader, vilkens historia jag kan följa hela vägen fram till mig själv. Han dog 1777.
 
Anders, födelseår okänt, men han var hattmakaregesäll i Uppsala 1779. Levnadsöde okänt. Troligen tog han namnet Tegelberg. Det finns en Tegelberg som betalat äskningspengar i Uppsala 1780. Om han också bytte namn till Tegenborg är okänt.
 
Peter, födelseår och levnadsöde okänt. Troligen tog han dock inte namnet Tegenborg.
 
Ovanstående uppgifter har jag funnit i en husförhörslängd. Resten av kyrkböckerna är brända.  
 
Min anfader Johan (född 1724) hade fyra barn bl a Mats (född 1767) som i sin tur fick en son, Johan, född 1799.
 
Vem var då pappa till Johan (född 1779). Jan Swensson var för gammal och hans söner bodde på annan plats då Johan föddes.
 
Hälsningar
Bosse.