NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 oktober, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 oktober, 2010
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2010-04-06, 14:19
Hej Roger,
 
Eftersom kyrkböckerna brunnit i Malexander är källäget inte det bästa. Men jag kan bekräfta att Anna Charlotta Karlsdotter föddes 26/3 1838 i Uddesbo, Landsnäs, Malexander, som dotter till torparen, senare inhysesmannen, Karl Fredrik Jonsson och Stina Nilsdotter.
Husförhörslängderna i Malexander fram till 1860 talar om att Karl Fredrik var född 22/9 1802 i Norra Vi, och födelseboken där bekräftar detta. Han föddes i Ribbingshof och var äldsta son till rättaren, sedermera soldaten, Jonas Karlsson Asplund och Katarina Persdotter. I födelseboken kallas han enbart Karl Jonasson.
 
Malexanderböckerna är också entydiga i att Anna Charlottas mor Stina Nilsdotter föddes 4/9 1797 i Åsbo. Men tyvärr stöds inte den uppgiften i födelseboken i Åsbo. Där finns ingen Stina Nilsdotter född detta datum. Jag har inte heller funnit någon Stina Nilsdotter född i någon av grannförsamlingarna Malexander, Torpa, Ekeby eller Asby detta datum.
 
Däremot har jag hittat både Karl Fredrik Jonsson och Stina Nilsdotter i Malexanders dödbok C:6, som är en SCB-avskrift av originalboken som tyvärr förstörts av brand. Han dog 23/6 1866 och hon 19/12 1877, båda skrivna i Ekstugan, Svärdsvik, Malexander. I hennes dödsnotis är dock antecknat att hon dog i Kisa, kanske hos dottern Anna Charlotta?
 
Mvh/