NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-27
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2000-01-04, 00:08
Bo//
Det går bra :o)
 
I väntan på det kan jag, som en fortsättning på diskussionen ovan, lägga till följande:
 
Danskebo kom att hysa åtminstone ytterligare tre medlemmar av släkten Svanhals under förra delen av 1700-talet, nämligen systrarna Maria Christina och Catharina Sophia samt Gustaf Adolf.
Maria Christina Svanhals gifte sig den 27/9 1723 i Torpa med fänriken Johan Adolf Rosenqvist. Detta par bodde åtminstone under åren 1725-1744 (möjligen längre) på Danskebo och fick många barn.
Under år 1731 bodde också en kort tid den nygifta systern Catharina Sophia Svanhals på Danskebo. Hon gifte sig den 3/1 1731 i Torpa med löjtnanten Henrik Törne. Redan den 14 /2 1731 föddes deras första barn, sonen Anders Johan, på Danskebo i Malexander. Där bodde dock familjen inte länge. Under åren 1732-1734 återfinns de på löjtnantsbostället Snällebo i Säby. Men redan 1734 avled Henrik Törne i Landskrona och efterlämnade sin hustru med två små barn.
Vart dessa tog vägen under barnens uppväxttid vet jag inte. Möjligen bodde de kvar i Säby, eftersom både dottern Anna Christina Törne och sonen Anders Johan gifte sig där i sinom tid. Om änkan Catharina Sophia Svanhals gifte om sig vet jag heller inte. Inte heller har jag funnit henne död.
 
Jag förmodar att dessa båda Svanhalsar var systrar till den Anna Brita Svanhals som du Kjell har följt vidare i livet. Om henne vet jag bara att hon under åren 1738-1743 var bosatt på Enshult med sin make kornetten Schomaker och där fick två barn.
 
Kanske är också löjtnanten Gustaf Adolf Svanhals, som åren 1750-1754 nämns i Danskebo, ytterligare en i syskonskaran? Han var gift med Helena von Gierten.